Mönster och färger gör barnen glada
Många föräldrar väljer tidlösa plagg till sina barn. Fördelen med dessa är naturligtvis att de kan gå i arv och fortfarande upplevas som moderna. Men glada mönster, färger och motiv gör de facto barnen lyckligare.
Cool kille med solglasögon och extrovert mönstertryck på tröjan.
Trenderna på marknaden för barnkläder signalerar tidlösa färger och mönster. KappAhl och Polarn O. Pyret har t.ex. kunnat erbjuda samma, tidlösa plagg i oförändrad tappning under de senaste två decennierna. Men bortom de klassiska trenderna, som allt som oftast sätts av varumärkenas designers, finns förstås barnens egna upplevelser. Många undersökningar visar att barnen själva uppskattar livliga färger och glada mönster, liksom motiv som de kan koppla till sin personliga verklighet. Hit hör i första hand sagofigurer och djur.
Coola kläder – ett pedagogiskt verktyg
Glada barnkläder fungerar dessutom som ett viktigt pedagogiskt verktyg när det gäller träningen i att förstå och tolka omvärlden. Kläderna hjälper nämligen det lilla barnet att utveckla sitt abstrakta tänkande. Det tar nämligen tid att lära sig att ett motiv av en rolig bil, eller sagofigur, kan avbildas på en tröja och således bara är en återgivning av ett föremål med en helt annan grundfunktion. Att förstå kopplingen mellan verklighet och projektion är nämligen en komplicerad process i barnens psykologiska och intellektuella utveckling. Köp således plagg som barnen blir glada av, men försök också analysera bakgrunden till betingningen. Varför ger vissa motiv upphov till positiva känslor hos barnet, medan andra inte gör det i samma omfattning?
Vuxenmotiv som speglar föräldrarna
Liten flicka som ger intryck av att vara ett par år äldre än hennes faktiska ålder.
Eftersträva alltid att hitta kläder, vars motiv primärt kan kopplas till just barnens (bärarnas) känslovärld. Många vuxna föräldrar väljer nämligen att köpa babykläder med motiv som speglar deras egna intressen. Små, nyfödda pojkar kan ofta vara iklädda MC-bodys som en konsekvens av pappans förkärlek för tvåhjulingar. Denna typ av experiment är inte lika nyttiga ur strikt pedagogisk synvinkel, då barnet blir en levande reklampinne – eller ett verktyg för den vuxne att demonstrativt kanalisera sina intressen till omvärlden. Små barn blir ju i allmänhet föremål för uppmärksamhet, inte minst klädseln tenderar att analyseras flitigt.
Kläder är coola när barnet själv får välja.